Claudia van den Berg



Op een leeftijd waar menigeen nog flierefluitend door het leven gaat, maakte Claudia van den Berg al een indrukwekkende stap. Amper twintig jaar en nog middenin haar schoolexamens, nam ze de florerende bloemenzaak over waar ze als BBL-leerling het vak leerde. “Tuurlijk was het een grote stap. Maar wel eentje waar ik helemaal achter stond.”

Gevoelskwestie

Claudia verkoopt bloemen in alle soorten en maten. Maar zodra je haar winkel Flora Design binnenstapt, merk je direct dat het verder gaat dan het verkopen van een boeket bloemen. Haar passie voor decoratie en liefde voor bijzondere bloemen is onmiskenbaar. “Bloemen zijn een kwestie van gevoel. Ik luister als eerste naar het verhaal van de klant. Voor wie is het? Voor welke gelegenheid? Waar houdt hij of zij van? Samen stellen we dan een boeket samen dat klopt.”

Dat mensen mij dit toevertrouwen, maakt mij dankbaar dat ik dit werk mag doen.
Claudia van den Berg Flora Design

Haar betrokkenheid komt ook tot uiting in haar rouwwerken, waar Claudia’s hart ligt. Ze probeert het unieke van de persoon in kwestie te vertalen in haar bloemwerken. “Ik vind het prachtig om te horen hoe iemand als persoon was. Vroeger koos je een rouwstuk uit een boek en dat was het dan. Mensen zijn veel meer bereid om op pad te gaan en er tijd in te steken om iets passends te vinden. Zo heb ik wel eens een bloemstuk in een accordeon verwerkt. Of een Stefanotusbloem verwerkt in een handboeketje voor de kist meegegeven, omdat ik wist dat dit destijds een bloem uit haar trouwboeket was. Dat persoonlijke en dat mensen mij dit toevertrouwen, maakt mij dankbaar dat ik dit werk mag doen.” 

Genomineerd

Claudia kiest bewust voor een aanbod in het midden- en hoog segment. “Ik wil me met mijn aanbod onderscheiden van de rest. Je kunt hier bloemen per stuk kopen. En mijn bloemen en woonaccessoires zijn van hoge kwaliteit. Ik ben bijvoorbeeld de enige ondernemer in de omgeving die het merk Scapa Home verkoopt.”

Haar kwaliteit als bloemist bleef niet onopgemerkt. Afgelopen jaar werd ze genomineerd voor ‘Beste bloemist van Gelderland’ en kwam ze voorbij op RTL4. “Ik sta helemaal niet graag in de picture. We moesten een vlog maken, die werd uitgezonden. De uitzending zorgde voor een behoorlijke toeloop in de winkel en bezoek aan mijn facebookpagina!”

Gedesoriënteerd

Vijf jaar geleden verhuisde Flora Design van een locatie in hartje centrum, naar de Deventerstraat. De winkel in het centrum stond in een straat die langzaam verpauperde. En weer maakte ze een rigoureuze stap. “De overgang van het centrum naar net buiten het centrum was best lastig. Klanten waren tijdelijk gedesoriënteerd en gaven letterlijk aan dat ze me ‘even kwijt waren’. Gelukkig vonden ze me weer, door mond-op-mondreclame. De mensen gaan voor een goed product en weten dat ze dit bij mij vinden. Deze klanten waardeer ik ook bijzonder. Ze doen er moeite voor om naar mij toe te komen!”

Mijn klanten gaan voor een goed product en weten dat ze dit bij mij vinden.

Slimme actie

Haar klantenbestand is inmiddels fors te noemen. En daar mag ze ook vaste klanten als ABN Amro, Goldwell, het Kadaster en het Apeldoorns Koffiehuys onder scharen, die een bedrijfsabonnement bij haar hebben. “Wekelijks voorzie ik deze bedrijven van frisse boeketten.” Flora Design levert eveneens via de Fleuropservice wereldwijd bloemen aan huis. Nog zo’n slimme actie om meer klanten aan zich te binden was meedoen aan Social Deal, een website waar je uiteenlopende aanbiedingen vindt. “Ik adverteer eigenlijk niet of nauwelijks. Op de actie via Social Deal heb ik veel respons gehad. En al deze mensen zijn dan toch maar mooi een keer in mijn winkel geweest!

Eigenlijk is haar werk nooit af. Claudia werkt zes dagen in de week in haar bloemenzaak. “Ik woon naast de winkel, maar ik kan wel goed grenzen stellen. Dat moet ook wel. Ik wil niet mijn gezin en mijzelf voorbijlopen.” Naast haar werk in haar winkel gaat Claudia regelmatig vakbeurzen af om op de hoogte te blijven van de laatste trends. “Dat vind ik het leukste aan mijn werk. Bloemen zijn onderhevig aan trends en seizoenen. Ik krijg elke keer weer een energieboost als een nieuw seizoen aanbreekt!”

Vind leuk wat je doet!

Succes laat zich volgens Claudia niet per definitie vertalen in keiharde knaken. “De uren die ik als ondernemer in mijn werk steek, kunnen eigenlijk niet uitbetaald worden. Maar ik vind het bovenal leuk wat ik doe. Dat is voor mij de drijfveer om dit werk te blijven doen tot aan mijn pensioen!” Als ondernemer draait Claudia nergens haar hand voor om en combineert met dezelfde pragmatische instelling werk met het moederschap. “Ik nam mijn meiden vroeger gewoon mee in de maxi cosi als ik naar de bloemenveiling moest.” Lachend: “Krijg je makkelijke kinderen van!”