Hans Herweijer

Sporen verdiend met kennis en innovatie


Zijn visitekaartje is evenzo doordacht als zijn innovaties. Op de voorkant van Hans Herweijer’s kaartje staan zijn contactgegevens. Maar de achterkant toont een creatieve geest. “Mijn werkgebied staat in één beeld uitgelegd op mijn visitekaartje. Daar kan ik alles mee vertellen. Aan jou, de kapper, of een CEO. Iedereen begrijpt het. Dat is wat ik heel leuk vind: iets zo praktisch mogelijk houden.”

Hans is een verbinder in de breedste zin van het woord. Bij bouwbedrijf Dura Vermeer past hij innovatie, ontwikkeling en advies toe voor klanten in de particuliere en industriële markt die gebruikmaken van het spoor. Hij denkt logistieke mogelijkheden uit voor vervoer over het spoor en ontzorgt klanten met beheer en onderhoud. “Je hebt een hoofdspoor, bedrijfssporen en spooraansluitingen van particulieren. Via het spoor voeren ze producten af en aan. De toegankelijkheid van die delen waar bedrijven gebruik van maken valt onder eigen verantwoording. Zij hebben wettelijke verantwoordelijkheid dat het spoor berijdbaar blijft. Ze moeten voldoen aan de veiligheidsnormen passend bij de Spoorwet.” 

High Tech

Hier komt Hans’ expertise in beeld. Bedrijven die Hans in de arm nemen hebben niet de kennis en kunde van techniek, normering en onderhoud van een spoor. Maar het gebruik ervan is wel nodig voor hun business. “Klanten uit bijvoorbeeld de agrarische sector zijn afhankelijk van het aanleveren van diverse ingrediënten per trein. Ze maken producten die voor consumenten vrij standaard lijken. Maar er komt enorm veel high tech aan te pas voordat ze in de schappen van een winkel liggen. Daar heb je geen idee van! Vervoer over het spoor vraagt dan ook om creatief en flexibel handelen. Je moet hierin adequaat en zorgvuldig acteren. Onmisbaar hierin is kennis van de dynamiek van het bedrijf en goede afstemming met onze klant, zodat zijn business door kan gaan. Geen enkel logistiek plan is standaard.”

Van visie naar actie

Terminals, sporen, vergunningen, wetgeving, technische normering. Het klinkt als een logistiek ingewikkeld proces. En dat is het ook. Niet voor niets wordt Hans vaak als eerste gevraagd om mee te denken met de klant. Hij kent de regels van het hoofdspoor op zijn duim en weet binnen de spoorsector precies bij wie hij moet zijn. “Ik vertaal visie naar actie en actie naar visie. Als er ontwikkelingen zijn binnen organisaties, een uitbreiding of vernieuwing, vragen ze mij om mee te denken. Ik luister naar de plannen van de klant, kom samen met de klant tot een ontwerp en voer het uit. Desgewenst met een team van projectleiders, planners, enzovoort. Als een klantvraag een project wordt, kan ik opschalen binnen de organisatie en mensen aan mijn team toevoegen.”

75b6d9aeb09f4c42a8ddbb133cde5169

 



visitekaartje Hans H.JPG
“Een bakje koffie. Dat is het allerbelangrijkste in klantcontact!”

Bruggenbouwer

Het spoor is zijn tak van sport. Verbinden van mensen en bedenken en ontwikkelen van innovatieve oplossingen is zijn passie. Binnen Technisch Vakmanschap toonde Hans zijn kracht als bruggenbouwer. Technisch Vakmanschap is een gezamenlijk programma van organisaties die werkzaam zijn in en om het spoor. Doel is competentieontwikkeling van vakmensen, om daarmee de veiligheid op het spoor te borgen. Maar daarmee moesten wel een heleboel neuzen dezelfde kant op komen te staan. “In een roadshow liep ik 32 aannemers af, met als doel ze allen te betrekken bij en te verbinden aan Technisch Vakmanschap. En dat is gelukt! Ik vind het geweldig om mensen en ideeën aan elkaar te verbinden. Maar wel met behoud van ieders waarde en ruimte om mee aan de slag te gaan.”

Creatieve geesten

Onder de naam Modurail werkt Hans vanuit Dura Vermeer sinds een aantal jaar samen met ingenieursbureau Movares.  De groep creatieve geesten buigt zich met name over innovatieve oplossingen voor het spoor. “We maken gebruik van elkaars kennis. Zo bouwen we bijvoorbeeld bevestigingen, aansluitingen tussen spoorstaaf en dwarsligger. En dan gaan we monitoren: hoe gaat ie ’t houden, hoe beweegt ie, hoeveel beweging gaat er overheen? Zo ontwikkelen we een testlocatie.”

Leuk dat je er weer bent

Hoewel er enorm veel technisch denkwerk bij Hans’ werkzaamheden komt kijken, is zijn klantgerichtheid één van zijn grootste kwaliteiten. “Het belangrijkste wat ik doe met klanten, is het samen drinken van een bakje koffie. Ga eens ergens zitten met een kop koffie om met elkaar over wat zaken te spreken. Wees betrokken bij de klant, volg zijn ontwikkeling. Dat is reuze belangrijk! Ik heb een tijdje in Italië gewoond en gewerkt. Na een jaar in Nederland was ik weer even terug. Ik ging naar die koffietent waar ik altijd kwam. Zonder vragen kreeg ik mijn vaste bestelling: een cappuccino, een glaasje water en een brioche. De eigenaar herkende me gewoon nog: “Leuk dat je er weer bent!” Kijk, dát is maximale klantwaarde.


Kim Steenbergen