Case: Helpen verkopen


Hoe kan mijn afdeling haar expertise overbrengen op medewerkers, zodat wij ze helpen verkopen en ze niet overrulen met argumenten?

CRV, de internationale organisatie voor rundveeverbetering, ontwikkelt voortdurend producten die bijdragen aan een betere veestapel. En dat doet zij in een hoog tempo. Het aanbod is van een dusdanige omvang, dat afnemers en zelfs de salesmensen van CRV soms door de bomen het bos niet meer zien. De vraag aan Successupport: hoe kan onze afdeling Productmanagement haar expertise zó overbrengen naar onze collega’s dat zij daarmee de uiteindelijke klant goed kunnen helpen?


In een paar gesprekken en brainstormsessies hebben we samen met de leiding en het team van deze afdeling gepuzzeld op vraagstukken als ‘Wat hebben interne klanten nodig als bagage?' en ‘Welke behoefte ligt er vanuit het salesteam, maar ook vanuit de klant?’ Hiervoor bedachten we boodschappen waar het team vervolgens zelf mee aan de slag ging. De uiteindelijke opbrengst van deze sessies zat hem in de omslag van het denken: niet langer het aanbod, maar de klant centraal. Dus óók de interne klant!

'Het traject dat we samen hebben doorlopen is uiteindelijk héél anders verlopen dan Successupport in eerste instantie voorstelde. Daarmee bewees Successupport dat het de klant centraal stelt door optimaal te reageren op onze zoektocht en steeds te komen met down-to-earth pragmatische oplossingen.'

Sijne van der Beek
Manager Innovation CRV