intro image

1.....kom van je troon af! 

(Door Karine van den Noort)

Voor alle communicatie buiten de troonrede om: Kom van je troon af!!  

Dat wil zeggen:

  • houd geen monologen
  • gebruik geen ingewikkelde zinnen en vaktermen om je lezers/luisteraars te imponeren, maar ga met je verbale en non verbale taal naast de ander staan
  • verplaats je in de situatie van de ander (wat heeft hij nodig?) en pas daar je verhaal op aan
  • durf jezelf te onderbreken door te vragen of je boodschap over komt.

2. ....luisteren is GOUD!

Luisteren. We weten allemaal dat dat belangrijk is, maar het is ZO moeilijk. Niet meteen met je eigen verhaal (aanbod, product..) vooraan staan, maar eerst vragen waar de ander mee zit, wat hij zoekt, nodig heeft.. Als het je lukt om jouw aanbod/tekst als ANTWOORD op zijn vraag te formuleren, dan is dat dus echt GOUD! Zeker in acquisitiegesprekken. 

3. ...RITSEN

Stel, je vertelt een collega bij de koffie over jouw vakantie. En daar gebeurt het je weer, de ander pakt het verhaal van je over en gaat op zijn eigen spoor verder. Namelijk: vertellen hoe leuk ZIJN vakantie wel niet was. Of dat hij het zo herkent, want HIJ...

In zo'n geval heeft de ander niet het geduld (of het lef, want veel mensen durven niet te luisteren omdat ze zo onzeker zijn, echt!) om naar jou te luisteren, bij jouw spoor te blijven. Je weet zelf hoe irritant het is. Stap niet in dezelfde valkuil en blijf, als iemand je wat vertelt, op het spoor van de ander. Door vragen te stellen, en non verbaal te laten zien dat je hem of haar hoort. Vervolgens komt er echt een moment dat de ander jou een wedervraag stelt. Dan kun je jouw spoor 'ritsen' in dat van de ander. En ontstaat er pas echt een gelijkwaardig gesprek.

Wil je weten hoe wij jou kunnen ondersteunen bij het overbrengen van je boodschap op jouw publiek, klanten, medewerkers of... volgers? Klik eens door onze klantcases heen of neem contact op!