intro image

En wat dat te maken heeft met kamperen

Wij hebben met spoed een communicatieplan nodig… In onze communicatie zit geen structuur. Iedereen doet het op zijn eigen manier. We missen een goede strategie..

De meeste vragen die het afgelopen jaar aan ons zijn gesteld, lagen in die lijn. Het lijkt wel alsof heel Nederland een communicatieplan nodig heeft! Wij vinden het natuurlijk super dat er zoveel behoefte is aan communicatiekracht. En helemaal als wij die mogen leveren. Maar of de oplossing nou ligt in het plán? 

Wij denken van niet, en leveren zelden een los communicatieplan. En we sluiten ons zeker niet een week op om aan een grootse en meeslepende strategie te schrijven. Het geeft ons teveel stress want.. dan zijn wij dat communicatiegenie dat iets moet 'leveren', en niet zomaar iets: een wonder dat alle problemen moet oplossen. Help, wij blokkeren al bij voorbaat.

Ook communicatie kun je ontwerpen
Toch geloven wij wel in een goede ontwerpfase. Je hebt als directeur, manager, projectleider of ondernemer een bepaalde wens of ambitie, en hoe kan je die nou realiseren? Niet zelden ligt de oplossing in de juiste manier van communiceren. Bijvoorbeeld: als je je medewerkers mee wilt krijgen in een reorganisatie. Als je als directeur een moeilijk besluit moet overbrengen dat onrust teweeg kan brengen. Of als je je klanten wilt overtuigen van een goed product. Dan is het zeker slim om vooraf te bedenken hoe je dat gaat realiseren. Welke communicatie je inzet, en welke niet.

Tips?
Het kan zijn dat jij jouw doorgewinterde communicatieadviseur erbij haalt, en die tovert iets slims uit zijn hoed. Klaar ben je. Maar heb je die nou niet, óf ben jij die communicatieadviseur die met de aap op de schouder de deur uitwandelt.. lees dan verder voor een paar praktische tips. Die je overigens oók kan inzetten op de camping!

Tip 1 Wat is het verschil tussen kamperen of kramperen? 
Je voorbereiding. Elke ervaren kampeerder weet: die voorbereiding begint thuis, niet op de camping. Welke tentharingen neem je mee, zijn alle stokken nog compleet, en wat is de grootte van de kampeerplaats die je kiest. Het lijkt zo simpel maar toch. Die ene keer dat je wel onvoorbereid alles in de auto hebt gemikt en pas op de camping startte met nadenken, zul je niet snel vergeten.

Precies zó is het met effectieve communicatie. Je kunt op goed geluk beginnen maar de echte winst uit je communicatie haal je, als je van tevoren een beetje logisch nadenkt. Wat is de kern van je verhaal, wie moet daarin geloven en hoe goed ken je die persoon of doelgroep?

Start dus niet direct met communiceren, maar blijf nog even achter je bureau zitten. Pak een leeg vel op je laptop en maak een globale schets van de situatie, hoe basaal je verhaal ook is. Echt, voorbereiding is goud!

Tip 2 De leer van het grondzeil
Vervolgens leg je een basis neer voor de communicatie. Je grondzeil zeg maar... Iedereen die iets moet of heeft met het onderwerp, wil je hiermee bereiken. Het is de centrale doelstelling of de kernbelofte van je verhaal, en dat ligt onder alles. Vaak leg je dit vast in een corporate website, een handboek of een ander basisstuk. Alles wat je hierna opbouwt aan communicatie, linkt naar deze basis. De basis wordt ook altijd actueel gehouden moet altijd kloppen. En: je kan de basis maar eigenlijk 1x goed leggen. Mooi strak, zonder hobbels of kuilen graag.

 Tip 3  Waar hang je alles aan op?
Ligt je basis mooi strak? Dan richt je nu het geraamte in van je communicatie. De pijlers (stokken!) waarop alles rust. In die fijne managementtaal: de kapstok waar je alles aan op hangt. Welke strategie dat is, hangt helemaal af van wat je wilt bereiken met je communicatie. Moeten mensen gewoon weten wat er aan de hand is? Of moeten ze er wat mee doen? Is er kans dat ze in de weerstand schieten? Of zitten ze juist te wachten op jouw verhaal? Moeten ze iets van jou kopen en wil je ze dus verleiden? Of moet je ze voorzichtig in de veranderstand krijgen. Er is een heel bruikbaar boek van Wil Michels dat ingaat op alle mogelijke strategieën die er zijn. Wil je dat eens van ons lenen of er meer over weten? Neem dan contact op. (Wat ook leuk is, bedenk je eigen strategie en geef die een fancy naam. Bijvoorbeeld de ‘ga voor goud-strategie’ als je inzet op gouden ervaringen die mensen hebben met jouw bedrijf. Waardoor ze fan van je worden en anderen enthousiast maken.)

Tip 4 En nu inrichten
Dat vind ik dus het leukste van kamperen! Als de tent staat, alles gaan aankleden en inrichten. Niet persé het makkelijkste want voor je het weet is het een rommeltje in zo’n kleine ruimte. Maar als je (voorbereiding!) goed gesorteerd je spullen hebt meegenomen, creëer je een heerlijke leefplek in je eigen stijl.

Voor je communicatieplan werkt het (oh toeval..) precies net zo. Je kunt legio middelen en activiteiten inzetten, maar wat KIES je? In hele grote lijnen is het zo: hoe meer je jouw doelgroep wilt betrekken, hoe meer persoonlijke communicatiemomenten je inbouwt.  Kijk maar eens naar dit handige schema: ‘De Trap van Betrekken’. Daarin lees je stapsgewijs welke middelen je inzet om het gestelde doel te behalen. Gedoseerd, stap voor stap.

Trap van betrekken

En.. vergeet niet tussentijds te evalueren! 

Leuk, die metafoor van de camping maar het blijft een theoretisch verhaal? Klik dan eens door op onze site, daar lees je cases hoe wij het voor opdrachtgevers hebben gedaan. Je kunt ook altijd bellen natuurlijk: 06 5777 89 03

Succes!

Karine