intro image

Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij er een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. Influencers hebben veel volgers op sociale mediakanalen. Ze maken van die kanalen veelvuldig en zorgvuldig gebruik. Het fenomeen is eenvoudig: je schakelt een influencer in om je merk onder de aandacht te brengen, er iets leuks over te zeggen en honderdduizenden mensen zien dat. En zijn daar gevoelig voor. 26% van een aankoopbeslissing komt voort uit sociale aanbeveling, concludeerde MacKinsey.

Waarom een influencer?

Er zijn drie redenen om een influencer in te schakelen:

1.     Om naamsbekendheid te genereren – je stuurt je nieuwe product naar een influencer wiens doelgroep aansluit bij jouw product. Hoe verrassender het product en hoe mooier en specialer de verpakking, hoe groter de kans op een Instagrampost.

2.     Om engagement en zichtbaarheid te creëren – influencers hebben vaak een specifieke doelgroep en gaan met hen in gesprek. Ze delen hun mening. Zo kunnen ze hun volgers warm maken voor een bepaald product of dienst en het verhaal of de persoon erachter.

3.     Om je sociale mediakanalen te promoten – als een influencer tijdelijk jouw account overneemt, zal deze veel volgers van zichzelf meenemen.

 

Aanknopingspunten voor jouw bedrijf?

Kijk zelf maar wat je meekrijgt in dit filmpje van een bekende influencer: 

Elke morgen stelt M zichzelf de vraag ‘welke geur ze vandaag op zal doen’. De camera zwenkt daarbij naar een kast die vol staat met parfums en je ziet M’s hand verschillende flesjes aanraken. ‘Deze of deze …, nee: toch die!’ Op het bureautje ernaast ligt een planner in beeld. Ze laat elke zondag zien hoe hemels het is die in te vullen. Ze vertelt hoe mooi ze de variant uit de laatste druk vindt. Maar ‘je moet er wel snel bij zijn als je er eentje wilt hebben, want het is een limited edition’. In de commentaren onder het filmpje lees je hoe erg volgers het vinden als de planner al uitverkocht blijkt te zijn. Elke dag laat M haar outfit of the day zien en noemt ze de merken op. Dan gaat ze sporten met haar personal trainer. Onderweg in de auto verzucht ze wat een verschil het maakt of je gewoon naar een sportschool gaat of een personal trainer hebt. O, en ze moet ook dringend nieuwe sportshirtjes hebben. Die ze nu draagt heeft ze al eeuwen en zijn helemaal versleten, maar ja, ze zitten zo fijn.

Laatst had M een nieuw koffiezetapparaat, zo fijn! Nu nog op zoek naar de lekkerste bonen, haar man en zij hebben al een stuk of tien merken geprobeerd. Dan gauw op pad naar een meeting. Ze staat best vaak in de file. Zó fijn dat haar auto sportstoelen heeft. Had ze al verteld dat hij customized is? En hebben we al wel gezien hoe druk het op de weg is (shot uit het voorraam; logo op het stuur prominent in beeld). De file gebruikt ze om haar make-up bij te werken en we zien ook dat ze haar lipgloss ververst, ‘mmmm, dit is mijn all time favorite’. Onderweg stopt ze bij de kringloop om een zak met kleren die ze niet meer draagt te doneren (we vangen een glimp op van haar mintgroene auto). Zo kunnen andere mensen er nog iets aan hebben, zegt M, en het voelt beter om iets weg te geven dan het weg te gooien. Sowieso houdt duurzaamheid haar de laatste tijd erg bezig. Nadat ze had meegedaan aan een documentaire en de gevolgen van de klimaatverandering zag, realiseert ze zich dat er iets moet veranderen. Misschien zou ze eens wat vaker moeten fietsen in plaats van altijd de auto te pakken, denkt ze hardop. Ze heeft al besloten aanbiedingen voor korte vliegtrips voortaan af te wijzen. ’s Avonds verzamelt ze nog even wat bonnetjes voor de boekhouder. ‘Wat een ellende is dat toch altijd, als iemand daar eens een oplossing voor zou kunnen bedenken!’ Chillend in pyjama op de bank laat ze ten slotte nog even een nieuwe app zien. Een soort marktplaats van tweedehands merkkleding. Heel duurzaam. Ze demonstreert meteen even hoe het werkt. Onder de comments verschijnt een bericht: ‘Wat is het merk van je pyjama?’

Jeanet

Wil je weten hoe jij meer aandacht en volgers voor je product of dienst kunt genereren? Neem gerust contact op!