intro image

De afgelopen weken heb ik weer heel wat teksten geschreven voor klanten. Voordat ik start is het belangrijk om antwoord te krijgen op de volgende vraag: “Waarom doe je als organisatie wat je doet?” En de belangrijkste vraag: “Voor wie doe je dat werk eigenlijk?”

In gesprekken binnen bedrijven en organisaties is me meerdere keren opgevallen hoeveel medewerkers zich eigenlijk niet meer bezighouden voor wie ze hun werk nou eigenlijk doen. De zingeving van het werk is verloren gegaan. Maar hoe kun je medewerkers, klanten en stakeholders laten geloven in je bedrijf/organisatie/stichting als ze het menselijke verhaal erachter niet weten? Waarom is het bedrijf ooit gestart? Wat was de noodzaak? Voor wie verzet je al dat werk? Wie is die klant en waarom heeft hij/zij je nodig? Als je die informatie gebruikt in je teksten kun je mensen écht raken. En die manier van schrijven heet storytelling. Het is de kracht van een persoonlijk verhaal: geloofwaardigheid. En zo’n verhaal zorgt ervoor dat mensen je vertrouwen en als ze jou vertrouwen, vertrouwen ze ook je bedrijf. 

Feiten of persoonlijke verhalen
We zijn vaak de persoonlijke verhalen wat kwijtgeraakt. Het gaat toch immers om het zakelijke verhaal? En daar ga je de mist mee in: met verhalen over feiten verbind je mensen niet. Terwijl je met persoonlijke verhalen juist contact en vertrouwen creëert. 

Wat voor verhalen zijn nou zo interessant om te lezen? Hierbij wat inspiratie: 

1. Verhalen vanuit het personeel: Passies, ambities, successen.
2. Verhalen vanuit het product: Waar is het allemaal mee begonnen? Wat was de gedachte hierachter?
3. Verhalen vanuit de klant: Hoe kijkt je klant er tegenaan? Wat heeft je klant nodig?
4. Verhalen over mijlpalen: Over successen, maar ook over tegenslagen. Avonturen én overwonnen crisissen.

En wat zie je als je naar de bovenstaande punten kijkt? Menselijkheid, puurheid en echtheid. Dus zeg nou zelf: dat is toch veel leuker om te lezen in plaats van weer een zelfde soort verhaal over feiten en cijfers? En zegt toch veel meer over een bedrijf of organisatie? Dát is waar je net dat extra stapje voor wilt doen. Omdat je erin gelooft en omdat je iets creëert waar ieder mens, vroeg of laat, naar zoekt in het leven: zingeving.

Malou