intro image

Ondertussen op kantoor….

“Oké, nu we het project hebben vastgesteld, moeten we het hebben over de communicatie. Laten we intern beginnen. Waar moet wat jou betreft de communicatie aan voldoen?”

“Nou, hij moet duidelijk en volledig zijn, goed getimed. En transparant natuurlijk”. 

“Wat bedoel je met transparant?” 

“Gewoon, open, eerlijk. Zodat er geen misverstanden ontstaan of dat mensen denken dat we zaken achterhouden.” 

“Bedoel je alle kaarten op tafel? Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Er zitten genoeg angels in dit project waar we anderen niet mee lastig moeten vallen, zeg maar.” 

“Dat begrijp ik. Maar ik wil ook niet dat er onrust ontstaat. Dat is wel het laatste waar we nu op zitten te wachten.” 

“Dat wil ik natuurlijk ook niet. Maar kunnen we ook transparant zijn zonder dat we alle kaarten meteen op tafel gaan leggen?” 

“Waar zit je aan te denken dan?” 

“Misschien zit transparantie juist in de zaken die je eerder noemde: duidelijk, volledig en goed getimed. Duidelijkheid zit hem dan niet alleen in hoe helder de informatie of boodschap is. Het heeft ook te maken met voorspelbaarheid. Wij moeten vertellen wat er verandert en waarom we daarvoor hebben gekozen. We laten mensen daarbij goed weten waar we over communiceren en waarover niet. En bij dat laatste ook: waarom niet? Enige terughoudendheid is niet verkeerd, hoor.” 

“Ik snap wat je bedoelt. Niet alle informatie is relevant of nuttig. Het houdt volgens mij ook in dat we zoveel mogelijk moeten anticiperen op wat medewerkers verwachten. Wat willen ze horen, op welke informatie of uitleg zitten ze te wachten?” 

“Precies. Zodat wij weten dat wij aan hun verwachtingen hebben voldaan en weten wanneer onze informatie compleet is.” 

“Dat betekent dat we letterlijk onze oren bij ze te luisteren moeten leggen.” 

“Ja, maar moeten we dat niet altijd doen?” 

“Wat is volgens jou dan één van de grote risico’s?” 

“Timing is everything. Betrokkenheid, begrip en vertrouwen van de mensen valt of staat met de momenten waarop we communiceren. Als we niet duidelijk of onvolledig in onze informatie zijn geweest, dan kunnen we dat nog repareren. Maar de klok voor- of achteruit zetten… “ 

“Goed dus dat we al aan de communicatie begonnen zijn.” 

“Dat bedoel ik”.


‘Transparant’ is het toverwoord van deze tijd en wordt vaak gebruikt als synoniem voor ‘open’, ‘eerlijk’ en zelfs ‘integer’. Als jij dat er ook onder verstaat, dan is het nog maar de vraag of je altijd transparant moet of kunt zijn. Als je met transparant de meer letterlijke betekenis hanteert, namelijk ‘doorschijnend’, dan heb je het eerder over glasheldere communicatie die goed te begrijpen is. Dat is een mooi streven. Altijd.

Marije